Afgelopen maandag (8 juli 2024) hebben we in de gemeenteraad een belangrijke stap gezet voor het onderhoud van onze openbare ruimte voor de komende jaren. Als raadslid heb ik mij hard gemaakt voor realistische oplossingen. Zoals ik eerder aangaf: “Veel Veendammers storen zich aan het onkruid op verhardingen en het overwoekerende groen in onze waterwegen. Wij ook!”

Door gedegen vooronderzoek hebben we vastgesteld wat haalbaar is en wat de kosten zijn: “Jaarlijks is tot €300.000 extra nodig voor regulier beheer en specifieke verbeteringen in onkruidbestrijding, en €100.000 extra voor het onderhoud van vijvers en de bestrijding van exoten.”

Met een positief resultaat in de jaarrekening van 2023 konden we samen met onze coalitiepartners een amendement opstellen. Ik ben blij dat dit amendement breed gesteund werd in de raad, wat laat zien dat onze inspanningen vruchten afwerpen.

Het behouden van Veendam als parkstad is een uitdaging, vooral met de overstap naar ecologische onkruidbestrijding. Maar we zijn vastbesloten om onze groene identiteit te behouden: “Veendam is en blijft een parkstad, en dat wil ik als raadslid waarborgen ondanks de uitdagingen.”

Ik wil ook realistische verwachtingen afgeven: “Het oude onderhoudsniveau met chemische bestrijding bereiken we niet meer; het groenonderhoud is informeler om kosten te beheersen en ecologie meer ruimte te geven. Dat is soms wel even wennen.”

Met een budget van maximaal €1.200.000, verdeeld over 2025, 2026 en 2027, kunnen we nu gericht investeren in het verbeteren van het beheer en onderhoud van onze openbare ruimte. Dit omvat maatregelen voor onkruidbestrijding en het schoonhouden van waterwegen, zoals we hebben voorgesteld.

Als raadslid blijf ik mij inzetten om ons groene en leefbare Veendam verder te versterken. Laten we samen blijven werken aan een omgeving waarin we trots kunnen zijn en waar het voor iedereen prettig vertoeven is.

Met vriendelijke groet,

Robert de Jonge
Fractievoorzitter / raadslid GemeenteBelangen Veendam

*** De komende weken zal ik uitgebreider berichten over enkele onderwerpen die ik de revue heb laten passeren in mijn algemene beschouwing in de raad, waaronder investeringen in de jeugd, het onderhoud van de openbare ruimte, lokale autonomie bij asielopvang, de Voorjaarsnota 2024 met zijn uitdagingen en kansen, bezorgdheid over het Sociaal Domein, en trots op Veendam. ***