Op 24 juni 2024 kwam de gemeenteraad van Veendam bijeen voor een raadsvergadering. Hieronder de belangrijkste bespreekpunten en de standpunten van GemeenteBelangen Veendam.

1. Begrotingswijziging 2024 en ontwerpbegroting 2025 Omgevingsdienst Groningen
    • GemeenteBelangen Veendam onderschrijft de zienswijze van de begrotingswijziging en ontwerpbegroting van de Omgevingsdienst Groningen.
  2. Volkskredietbank Begroting 2025
    • Fractievoorzitter Robert de Jonge waardeerde de duidelijke uitleg van onze wethouder en de heer M. Winters, directeur van VKB. GemeenteBelangen Veendam steunt de herziene begroting van de Volkskredietbank en benadrukt het belang van financiële stabiliteit en duurzaamheid. Door kostenbeheersing en efficiënt werken kan de bank kwetsbare groepen blijven ondersteunen zonder financiële problemen.We hebben kritiek geuit op de governance, met name op het politiek verlofbeleid. We pleiten niet voor afschaffing van politiek verlof, zoals voorgeschreven door de wet, maar vinden dat het sober en proportioneel moet zijn. De huidige extreem lange verlofperiode wijkt af van wat normaal is. GemeenteBelangen streeft naar een regeling die de financiële gezondheid van de bank waarborgt en zorgt voor transparantie, rechtvaardigheid en efficiëntie bij de besteding van publieke middelen.
  1. Concept jaarrekening Wedeka 2023 en begroting 2025
    • De jaarrekening 2023 en de begroting 2025 van Wedeka werden besproken. GemeenteBelangen Veendam steunt de focus op duurzame werkgelegenheid en sociale voorzieningen die Wedeka biedt. Wij willen echter de aandacht vestigen op het exploitatietekort, zoals beschreven in het raadsvoorstel. Dit tekort vereist een grondige evaluatie en gerichte maatregelen om de financiële positie van Wedeka te versterken.
  2. Bezetting raadscommissies
    • De PvdA stelde voor om de heer Vladimir Slor te ontslaan als plaatsvervangend lid van de commissie Fysiek (namens de Pvda). Wij hebben van de heer Slor vernomen dat hij ambities heeft om toch weer politiek actief te worden.
  3. Moties vreemd aan de orde van de dag
    • Gezondheidsonderzoek GGD naar NedMag uitstoot: GemeenteBelangen Veendam steunde unaniem de motie die aandringt op een spoedig gezondheidsonderzoek naar de ecotoxicologische effecten van de uitstoot door NedMag. Wij benadrukken dat de motie enigszins overbodig is, aangezien er al een toezegging is door het college om de raad goed op de hoogte te houden van de ontwikkelingen. Gezondheid van Veendammers staan altijd op de eerste plaats. Wij blijven dit nauwgezet volgen,
    • Handhaving Spreidingswet: De motie voor handhaving van de Spreidingswet werd ingediend door de fracties D66, SP, CU, CDA, VUK en PvdA. Alleen de VVD en GemeenteBelangen Veendam stemden tegen. Fractievoorzitter Robert de Jonge benadrukte het belang van lokale autonomie en verzette zich tegen centrale dwang. “Wij zien de Spreidingswet als een inmenging in onze gemeentelijke autonomie, waarbij Den Haag beslist over lokale aangelegenheden. Daar staan wij niet achter. Wij geloven in overleg, niet in dwang, zeker niet bij gevoelige kwesties,” aldus de fractievoorzitter.  Opvallend was toch wel het polariserende taalgebruik van de PvdA, die sprak over een “extreem rechts” kabinet alsmede de ontkenning van het asielprobleem door Hanneke Schoenmaker van D66, die stelde dat er slechts sprake is van een opvangprobleem. GemeenteBelangen Veendam ziet dit als een zorgelijke tendens. Deze houding toont een schijnbare mate van gebrek aan acceptatie van de uitkomsten van democratische verkiezingen, waarbij een andere koers wordt gevaren dan de eigen standpunten.

GemeenteBelangen Veendam blijft zich inzetten voor transparantie, rechtvaardigheid en juist de lokale belangen van alle inwoners van Veendam.

Vragen? Neem contact met ons op!

** Als je de moeite neemt om dit te lezen, ben je duidelijk betrokken bij de lokale politiek! Overweeg daarom om ons te steunen door lid te worden van GemeenteBelangen Veendam! **