De gemeenteraad van Veendam heeft Annelies Pleyte voorgedragen als nieuwe kroonbenoemde burgemeester. Dit werd bekendgemaakt tijdens een bijzondere raadsvergadering op 22 mei 2024. Mevrouw Pleyte heeft onder andere gewerkt als directeur Sport bij het ministerie van VWS en als Directeur Den Haag bij de NCG. Ze brengt een groot netwerk en veel ervaring mee.

Robert de Jonge, voorzitter van de vertrouwenscommissie, zei: “We zochten een inspirerende burgemeester met inlevingsvermogen die Veendam verder kan helpen. Die hebben wij in mevrouw Pleyte gevonden.” Annelies Pleyte, geboren in Groningen en woonachtig in Den Haag, is blij met de voordracht: “Veendam is een prachtige gemeente met veel ambitie en potentie. Ik wil graag de burgemeester voor alle Veendammers zijn.”

De aanbeveling wordt nu aan de minister van Binnenlandse Zaken voorgelegd. De beëdiging is gepland op 9 september.

De fractie Gemeentebelangen is content met deze voordracht en wenst mevrouw Pleyte alvast veel succes!