Het COA heeft aangekondigd een tijdelijke noodopvang voor maximaal 100 asielzoekers te realiseren in Veendam, in het voormalige pand van autodealer Wensink aan de Lloydsweg 39, een meerderheid van de gemeenteraad heeft ingestemd. GemeenteBelangen Veendam laat duidelijk weten tegen dit plan te zijn, samen met de VVD. We merken op dat het migratiedossier is ontspoord door falend overheidsbeleid. We zijn het zat dat de regio Groningen keer op keer de last van opvang op zich neemt, terwijl andere regio’s achterover leunen. Dit voorstel zendt het verkeerde signaal uit naar de rest van Nederland. We maken ons zorgen over veiligheid en de druk op onze gemeenschap. De grenzen die wij als maatschappij aan kunnen zijn inmiddels wel bereikt. De basis moet eerst weer op orde. Een tijdelijke termijn van maximaal 1 jaar is voor ons absoluut. Het is opmerkelijk dat meerdere fracties juist pleiten voor meer en permanent opvangen in Veendam (PvdA, VUK, D66, CU).