Vandaag hebben 46 nieuwe inwoners, die na 11 mei 2023 hun thuis hier hebben gevonden, de kans gegrepen om onze gemeente te verkennen. Het college van burgemeester en wethouders heeft hen met open armen ontvangen en begeleid op een ontdekkingsreis door de gemeente, comfortabel vergezeld van een touringcar.

“We zouden eigenlijk naar Assen gaan, maar ik vond het hier toch leuker,” deelde een enthousiaste vrouw die pas enkele maanden in Veendam woont, terwijl ze samen met ongeveer veertig anderen per bus door haar nieuwe woonplaats reed. Dit jaarlijks terugkerende initiatief van de gemeente Veendam verwelkomt nieuwe inwoners van de Parkstad op een speciale ontdekkingsreis.

Waarnemend burgemeester Sandra Korthuis sprak de groep eerst toe, waarna ze een boeiende tocht van twee en een half uur door Veendam maakten. Een andere deelnemende vrouw keerde na jaren in Ter Apel te hebben gewoond terug naar Veendam en is er helemaal weg van. “Fantastisch! We komen beiden uit een andere plaats, dit lag er tussenin. Voor ons werk was het ook superhandig.”

Een bijzonder echtpaar in de groep heeft jaren in Taiwan gewoond, waar de man les gaf aan een universiteit. Ze zijn nu weer in Nederland en moeten wennen aan de veranderingen na 28 jaar afwezigheid. De man deelt, “Er zijn uitdrukkingen die me vreemd voorkomen. Vroeger was het: het kan me niet schelen, nu zegt iedereen: het boeit me niet. Ik heb daar een oor voor.” Hij woont pas enkele maanden in Veendam, terwijl zijn vrouw hem twee jaar geleden al vooruitging. Voor haar was het een terugkeer naar bekend terrein.

Na de rondrit door Veendam gaf wethouder Henk Jan Schmaal een presentatie over de gemeente(historie) en de raadzaal en was er een kennismaking met de raadsleden. Aanwezig waren namens GemeenteBelangen Veendam: Robert de Jonge en Bert Huizenga en Ina van Meerlo-Van Koldam namens de VVD: “We wensen ze veel woonplezier in Veendam!”

De fractie van GemeenteBelangen wenst een warm welkom aan alle nieuwelingen in Veendam!