De verkiezingen van de Provinciale Staten van Groningen liggen inmiddels achter ons. Woensdag 15 maart 2023 gaat de geschiedenis in als een dag waarin de politieke verhoudingen in Nederland als nooit tevoren zijn opgeschud en waar de meeste gevestigde politieke partijen hebben moeten inleveren in het verkregen aantal stemmen t.o.v. de vorige Statenverkiezingen. De Boeren Burger Beweging is in alle provincies de grote winnaar geworden. Een overwinning die de komende tijd zeker zal nadreunen en voor de meeste politieke groeperingen veel stof tot nadenken en herbezinnen zal geven. De verkiezingsuitslag geeft een heel duidelijk signaal naar het tot nu toe gevoerde landelijke politieke beleid inzake vele vraagstukken waar we als samenleving mee te maken hebben of nog te maken krijgen. Ook de grotere opkomst in vergelijking met de vorige Statenverkiezingen geeft aan, dat niet alleen de winnende politieke groepering de omgekeerde vlag weer op de goede manier  mag uithangen, maar dat ook de kiezers de democratie mogen vieren.

En hoe is het met ons Groninger Belang gegaan? Groninger Belang behoudt haar drie zetels in de Staten en daar kunnen en moeten we trots op zijn. Natuurlijk was het mooi geweest wanneer er sprake was geweest van groei maar gelet op het huidige politieke klimaat is zetelbehoud wellicht als bijzonder knap te betitelen. Misschien is de uitstekend georganiseerde campagne met de grote inzet van veel GB-ers en de uitstekende optredens van onze lijsttrekker Bram Schmaal hier debet aan. En er zijn zeker kansen voor Groninger Belang om tijdens de coalitiebesprekingen nog wat mooiers uit de hoge hoed te toveren.

Kijken we nog even specifiek naar Veendam: We zijn heel blij met de (bescheiden) winst die we hier geboekt hebben. Meer kiezers dan in 2019 kozen in Veendam voor het Groninger Belang. Het vertrouwen van de GB stemmers blijkt groot, zeker in vergelijking met andere partijen die fors moeten inleveren. Een stevig fundament in Veendam dus, heel veel dank daarvoor.