Iedereen heeft te maken met sterk stijgende prijzen voor boodschappen en energie. Een groeiende groep inwoners van onze gemeente heeft steeds meer moeite maandelijkse rond te komen. Het is volgens GemeenteBelangen Veendam belangrijk dat voorzieningen die daarin kunnen helpen makkelijk toegankelijk zijn. Wij constateren dat het niet altijd eenvoudig is een aanvraagprocedure zelfstandig te doorlopen. Veel mensen vinden het moeilijk (digitale) formulieren in te vullen. Daarnaast zijn ze niet altijd op de hoogte welke regelingen er allemaal zijn. Ouderen kunnen de digitalisering vaak niet meer bijbenen en laten het over aan directe naasten, vaak de kinderen. Ze worden afhankelijk van anderen en dat tast hun zelfstandigheid aan, dat wij ongewenst vinden.
Naast ouderen zijn er ook andere groepen die dit zo ervaren. Steeds meer overheidsorganisaties zitten verstopt achter een DigiD-inlogmuur en de papieren formulierenroute wordt steeds ingewikkelder. Recent is bijvoorbeeld de regeling ‘Tijdelijk Noodfonds Energie’ opengesteld. De groep die gebruik kan maken van deze regeling is fors ruimer dan bij de regeling ‘Eenmalige Energietoeslag’. De aanvraag is best ‘pittig’ hebben wij van meerdere inwoners van Veendam vernomen.
Fractievoorzitter Robert de Jonge van GemeenteBelangen Veendam vindt een goede ondersteuning noodzakelijk: ‘’Belangrijk is om de verschillende doelgroepen goed te informeren waar ze hulp kunnen vragen over wat mogelijk is en hoe zij daarin kunnen worden ondersteund. Wij gaan daar aandacht voor vragen, daarin is nog ruimte voor verbetering, wat eenvoudiger kan moet ook eenvoudiger worden. We moeten voorkomen dat inwoners financieel door het ijs zakken.”
De Jonge heeft ook nog een tip: “Heb je hulp nodig bij het invullen van formulieren dan is er een formulierenteam via deBasis beschikbaar, en deze is niet alleen beschikbaar voor mensen die al betalingsproblemen ondervinden’’.