Nico is niet meer in ons midden. In de afgelopen weken kende de gezondheid van Nico wel incidenten, maar toch was het onverwacht dat ons het bericht bereikte dat Nico Zweerts de Jong, geboren op 22 juni 1942 op zondag 27 november 2022 is overleden. GemeenteBelangen Veendam verliest hiermee één van de meest prominente leden van onze plaatselijke politieke partij.

Nico stond veertig jaar geleden aan de wieg van onze partij. Kort daarna werd hij gekozen tot raadslid in de gemeente Veendam, een rol die hij, zij het met enkele onderbrekingen, tot maart 2021 heeft vervuld. Naast het raadslidmaatschap heeft Nico veel gedaan voor de partij, zoals het bekleden van het voorzitterschap, zijn van bestuurslid, fractie- en steunfractielid. Ook mocht Nico een aantal jaren vice-voorzitter (nestor) zijn van de gemeenteraad, alsmede lid en voorzitter van diverse commissies binnen de gemeentelijke politieke organisatie. Nico was met hart en ziel verbonden met de plaatselijke politiek; het wel en wee van onze gemeente was altijd een onderdeel van zijn denken. Naast zijn politieke betrokkenheid was er ook die andere grote hobby; het misschien wel mooiste draaiorgel van Noord-Nederland:  “Zwarte Dorus”. Het in stand houden, alsmede het presenteren van dit historische en monumentale muziekinstrument was voor Nico bijna een levensdoel.

Zijn onverzettelijkheid, zijn zelfs tot op hoge leeftijd altijd weer bijzonder grote inzet, zijn financiële kennis t.a.v. de diverse begrotingen, zijn zeer breed ontwikkelde geheugen en zijn intuïtie voor politiek te zetten stappen maakten hem tot “the Godfather” van onze GB-fractie.

Natuurlijk was hij meer dan de vervulling van al deze genoemde taken. Hij was een mens die vriendschappen onderhield met veel mensen. Hij was een mens met een vriendelijke stijl. Hij was bovenal ook echtgenoot, vader en grootvader met een groot hart; misschien wel het grootste GB-hart ooit.

We gaan Nico missen, maar nooit vergeten!