GB-ers, van harte gefeliciteerd met dit prachtige jubileum.

Vandaag, de 12e mei 2022, staan we met elkaar stil bij de 40e verjaardag van onze politieke partij.

40 jaar GemeenteBelangen Veendam; een heugelijk en gedenkwaardig feit en zeer gerechtvaardigd om bij stil te staan. Onze partij is opgericht in 1981.  (Door de coronaperikelen kon van een viering in 2021 geen sprake zijn, vandaar de keuze om e.e.a. nu te doen plaatsvinden in combinatie met onze klinkende verkiezingswinst van afgelopen maart.) De directie aanleiding die ten grondslag lag om veertig jaar geleden tot de oprichting van een onafhankelijke politieke partij over te gaan kwam voort uit sterke gevoelens van onvrede.

Gevoelens van onvrede bij een aantal in Wildervank wonende politiek betrokkenen omtrent ”de inlijving van Wildervank” bij grote buurman Veendam, de destijds op handen zijnde plannen voor de sluiting van het zwembad en de plannen om de naamsverwijdering van het dorp Wildervank uit het telefoonboek gestalte te geven waren de directe aanleiding voor de geboorte van GB. Met een nog wat bescheiden inbreng in de eerst jaren van haar bestaan, werd in 1990 een duidelijke omslag zichtbaar, toen GB zich duidelijk uitsprak tegen de komst van het geplande asielzoekerscentrum. Onze partij kreeg meer inbreng in de gemeenteraad en mede door het zogenaamde “Pim Fortuyn-effect” ging onze partij groeien. Deze groeistuip gaf echter ook de nodige problemen. In 2002 echter brachten nieuwe enthousiaste leden nieuw elan in de partij en kwam de partij van turbulent in rustig vaarwater. In de afgelopen twintig jaar heeft onze partij een stabiel kiezerspubliek verzameld  en zijn we van “kleine partij” gegroeid naar de grootste partij in onze gemeente en maakt deel uit van de coalitie. Met zijn allen zijn we daar trots op.

Met vertrouwen kijken we met elkaar naar voren. We blijven met zijn allen koersen op zaken als “openheid”, “verdieping en kennis vergaren”,  “er zijn voor de bewoners”,  “zelfreflectie”, “een luisterend oor” en “positief denken”.

De afgelopen 40 jaar hebben ons laten zien dat je daar ver mee kunt komen.  Met zijn allen gaan we er graag mee door!

(Het bestuur heeft alle leden uitgenodigd om het 40-jarige bestaan te vieren met een gezellig samenzijn in restaurant “Happy Family” te Veendam. Hieronder enkele impressies van de bijeenkomst van de “Happy GB-Family”)