01 maart 2022 © Elsevier Magazine bron

volgens het Athletic Skills Model. Goed voor alle Veendammers. Is dit
gemeentepolitiek? Juist, zegt wethouder Henk Jan Schmaal van
GemeenteBelangen

Het is een grauwe, kille dinsdagmiddag in Veendam, maar wie er ook last van heeft: niet de kinderen die na schooltijd zijn neergestreken in de Skills Garden van het fonkelnieuwe Leer- en Sportpark De Langeleegte. ‘Ja!’ roept een driftig steppend meisje op de vraag of ze het leuk vindt. Domme vraag. Het plezier en de energie spatten van haar rode wangen af.

Henk Jan Schmaal is lijsttrekker van GemeenteBelangen in Veendam en wethouder van Financiën, Economische Zaken en grondbedrijf, Toerisme en Recreatie, Ruimtelijke Ordening en ruimtelijke ontwikkeling, Sport en Woningcontingenten.

Is dit gemeentepolitiek? Ja, juist, had Henk Jan Schmaal (50) eerder deze middag gezegd, in de catacomben van wat vroeger De Langeleegte heette, het legendarische stadion van SC Veendam. Nu heet het ’t Henk Nienhuis Stadion, naar de vijf jaar geleden overleden oud- speler, trainer en directeur van de club.

Landelijke politiek, dat is wat je krijgt opgelegd

Schmaal is lijsttrekker van GemeenteBelangen, met 7 van de 21 raadszetels de grootste partij. Met zijn 16 jaar ervaring als wethouder kan hij het verschil tussen landelijke en lokale politiek haarfijn uitleggen. Landelijke politiek – dat is wat je krijgt opgelegd, zoals het Windpark N33 hier. ‘Wij hebben er last van, maar de minister gaat erover.’ Lokale politiek – dat is wat je zélf kunt betekenen

als partij. GemeenteBelangen is er veertig jaar geleden voor opgericht. ‘Als een pragmatische partij. Wat speelt er lokaal en hoe lossen we dat op?’

En dat is waarom we hier nu staan, op de heilige grond van voetbalromantici. Toen SC Veendam in 2013 failliet ging, was dat een grote klap voor de lokale trots. Weg betaald voetbal, ‘weg wekelijkse reuring’, zoals Jeroen Adam (44) zegt, voorzitter van Veendam 1894, de amateurclub waar SC Veendam uit voortkwam. Nog steeds zijn er Veendammers die ‘in de tranen schieten’ over het gemis, zegt Adam. Maar uiteindelijk groeide er toch iets moois uit.

Raad vergadert met levensgrote Leo Beenhakker op de achtergrond

Het stadion en zijn gronden – samen 15 hectare – ondergingen een metamorfose. Er kwam, op het oude hoofdveld van Veendam 1894, nieuwbouw voor scholengemeenschap Winkler Prins, het stadion werd gerenoveerd en kreeg een dojo en een fraaie wielerbaan. In de voormalige sponsorruimte waar nu het Alfa-college lesgeeft, vergadert de gemeenteraad ook tijdelijk, met als decor een levensgrote foto van Leo Beenhakker, die als trainer bij Veendam begon. Tweedeklasser Veendam 1894 kreeg in het stadion zijn nieuwe hoofdveld. Samen vormt dit het Leer- en Sportpark De Langeleegte. Bewegingsgoeroe Erik Scherder doet de opening in juli.

De grote noviteit van de nieuwe Langeleegte en ook een beetje de nieuwe trots van Veendam is daarmee nog niet genoemd – en dat is de Skills Garden van het meisje met de rode wangen. Het is de grootste Skills Garden van Europa, meldt de gemeente trots. Maar wat is het? Een bewegingspark, ontworpen volgens het Athletic Skills Model (ASM), een bewegingsleer die voortkomt uit de topsport, maar haar principes ook in breedtesport, gezondheidszorg en bewegingsonderwijs uitdraagt.

Wie voor één sport kiest, beweegt volgens het ASM in feite te beperkt. Beter, want veelzijdiger, is het om te bewegen volgens de tien basisbewegingen die ‘terugkomen in alle sporten’, zegt Mark Bakker (39), teamleider Sport van de gemeente. Dat zijn dus de skills: springen, landen, vallen, klimmen, draaien, klauteren – enzovoorts.

Kosten liepen op tot 23 miljoen euro en dat leidde tot gemor

De Skills Gardens zijn zo ontworpen dat ze al die grondvormen laagdrempelig stimuleren. Deels met kleurige asymmetrische sportveldjes waar de bal nooit ‘uit’ is. Deels met een skatepark en andere urban sporten als pumptrack en free running. De kosten liepen op tot 23 miljoen euro en dat leidde

tot gemor. SC Veendam op 1,2 miljoen failliet laten gaan, en dan wel miljoenen voor zo’n park. Maar wethouder Schmaal sleepte ‘zijn’ project erdoor en stelt nu voorzichtig vast dat ‘ze het inmiddels wel leuk vinden, geloof ik. Doordat het park er ligt, worden mensen enthousiast.’

Dat klopt, zegt Adam van Veendam 1894. De ondergang van de BVO schrijnt nog steeds. Maar de nieuwe Langeleegte noemt hij ‘uniek en fantastisch’. ‘Ik woon vlakbij. En als je ziet hoeveel kinderen het nu al gebruiken… Ideaal.’

Je kunt wel zeggen dat mensen moeten bewegen, maar je kunt het beter laagdrempelig aanbieden’

Schmaal hoopt dat het park ‘de concurrentie met de schermen’ aangaat. ‘Bewegingsarmoede’ is wel een kwestie hier. Onder volwassenen, maar ook onder de jeugd, die het bewegen niet altijd van huis uit meekrijgt. Voor al die groepen is het Leer- en Sportpark bedoeld, te beginnen met de leerlingen van het Winkler Prins. Schmaal: ‘Je kunt als overheid wel zéggen dat mensen moeten bewegen, maar je kunt het beter laagdrempelig aanbieden.’

Schmaal ziet het park als een verantwoorde investering in de gezondheid van Veendammers, en in hun héle welbevinden. ‘Wie veel beweegt, voelt zich gewoon lekkerder. Je zit óók beter in je vel op school, in je relatie, je baan.’

Gertjan van Schoonhoven

Redacteur Gertjan van Schoonhoven (1961) is verslaggever Nederland.