De onderstaande tekst is als persbericht bijgevoegd:

De fabriek voor medische isotopen die Shine Medical in Veendam gaat bouwen, krijgt eerst een oppervlakte 5000 vierkante meter. Maar het bedrijf koopt 16 hectare grond.

Dat mag veelzeggend heten voor de ambities en verwachtingen die het bedrijf heeft. De grond waarop het Amerikaanse Shine Medical wil gaan bouwen ligt ten zuiden van industrieterrein Dallen 2 en heeft nu nog een agrarische bestemming. De gemeente moet het bestemmingsplan dus nog wijzigen. Bovendien heeft het bedrijf voor de bouw en inrichting van de fabriek vergunningen nodig in het kader van de Kernenergiewet.

Vicepresident Harrie Buurlage: ,,Onze fabriek heeft een levensverwachting van 50 jaar. We willen genoeg ruimte voor uitbreidingen en innovaties. De ambitie is om hier door te groeien. De fabriek is het begin van een veel groter avontuur. Ik verwacht ook dat de komst van Shine een aanzuigende werking heeft op andere innovatieve bedrijven, ook omdat de gemeente daar zo zijn best voor doet. Het is het begin van een betekenisvolle ontwikkeling van de regio Veendam.”

Buurlage is ook in gesprek over samenwerking met de RUG en het UMCG, dat vorig jaar het personeel en de deeltjesversneller overnam van het opgeheven Kernfysisch Versneller Instituut, onder meer voor onderzoek voor bestralingstherapieën. ,,Als die hier een gebouw of lab willen plaatsen, is daar ook ruimte voor”, aldus de vicepresident.

Buurlage is aangesteld om voor Shine Medical de locatiekeuze en de bouw van een fabriek voor de Europese markt voor te bereiden. De uiteindelijke beslissing om naar Veendam te gaan was afhankelijk van een garantie van het kabinet dat de Amerikanen ten opzichte van de concurrentie in Nederland een gelijk speelveld zouden krijgen.

Daarbij werd gekeken naar de plannen om de bijna 60 jaar oude reactor in Petten – waar ook medische isotopen worden gemaakt – te vervangen, het zogeheten Pallasproject. Dat plan heeft sinds 2003, ondanks tientallen miljoenen euro’s aan leningen van de overheid, nog nergens toe geleid, mede omdat er geen particuliere investeerders voor zijn te vinden.

Minister Tamara van Ark (Medische Zorg) heeft Shine Medical een gelijk speelveld gegarandeerd. Voor ongeveer 10 procent van de investering krijgt Shine Medical leningen van het rijk, de NOM en de provincie Groningen. Die verleent ook een subsidie.

Het bedrijf is de schepping van de Amerikaan Greg Piefer, die de techniek ontwikkelde waarmee medische isotopen met deeltjesversnellers worden gemaakt in plaats van met reactors. De voordelen worden in de wetenschap alom onderschreven. „Bij de productie komt een factor 100 minder radioactief afval vrij dan bij een reactor”, vertelt Buurlage. Daarnaast is een reactor tien keer duurder dan een Shine-fabriek. Daarin kan bovendien de hele productie plaatsvinden, zegt de vicepresident, terwijl bij reactoren de grondstof in een fabriek moet worden gemaakt en na de bestraling ook elders moet worden nabewerkt.

Met de productie van de fabriek in Veendam kunnen dagelijks 40.000 patiënten worden behandeld. Dat is voldoende om ook een deel van de isotopen voor de Aziatische markt te leveren. Ook in Azië wil Shine Medical een fabriek bouwen, maar concrete plannen daarvoor zijn er nog niet. Met de vestigingen in Janesville en Veendam denk Shine twee derde van de wereldmarkt te kunnen bedienen.

Volgens het bedrijf komen vier van de vijf ernstig zieke mensen in aanraking met radioactieve stoffen voor hun behandeling. Buurlage: ,,Met de komst van Shine naar Veendam en de ontwikkeling hier van deze medische isotopen zullen Europese patiënten steeds meer betrouwbaar en kosteneffectief onderzocht en behandeld kunnen worden. De kwaliteit van leven zal jaarlijks voor vele miljoenen Europese patiënten aanmerkelijk verbeteren.”

Download bijlage

Beschikbaar tot 20 jun. 2021